Klik hier voor meer foto's>>>>

EVITA IS KWAAD! (03042003)

Hoewel Evita Perón ruim vijftig jaar geleden is overleden, is het opvallend hoe zeer zij nog leeft. Niet alleen in de politiek duiken de namen van Juan Perón en Evita met de regelmaat van de klok op. Vlak bij mijn kantoor, heel toepasselijk in de Calle Perón, staat al maanden "EVITA ESTA ENOJADA - EVITA IS KWAAD" op de glazen deuren van een leeg kantoorgebouw gespoten. Waarom of waarop zij boos is, staat er niet bij. Mijn vermoeden is dat het om de toenemende verpaupering van Argentinië gaat.

Door louter toeval kom ik er achter dat Buenos Aires nu zelfs een Evitamuseum rijk is. De culturele agenda, die de Gemeente Buenos Aires iedere twee weken per email rondzendt, maakt er midden maart gewag van. Niet wachten, gelijk bezoeken. Zo wordt mijn studie Evitakunde, die de afgelopen maanden wat in het slop is geraakt, onverwacht nieuw leven ingeblazen.

Het museum is gevestigd in een monumentaal pand waarin voorheen een opvangtehuis voor ongehuwde moeders was gevestigd. Het staat nog vaag op de gevel van het mooie klassieke gebouw dat midden in het stadsdeel Palermo ligt. In deze welvarende wijk moesten de kiezers destijds niets van het Peronisme hebben, dat was meer voor hun kansarme landgenoten bedoeld. Evita had een eigen stichting voor sociale hulpverlening, de in 1948 per decreet goedgekeurde "Fundación Ayuda Social María Eva Duarte de Perón." Een van de eerste projecten van de stichting was het opzetten van drie "Hogares de Tránsito." Deze tehuizen boden tijdelijk onderdak aan ongehuwde moeders en aan jonge vrouwen die naar de stad trokken en huisvesting nodig hadden. Maar de stichting zette ook bejaardentehuizen op en bouwde vlakbij het vliegveld van Buenos Aires de Ciudad Evita. "Evitastad" is een mooi voorbeeld van ruim opgezette sociale woningbouw, een sterk verbeterde versie van het Nederlands tuindorp uit de jaren dertig. "Het stratenplan lijkt sprekend op het profiel van Evita, vind je niet?" vroeg een onderwijzer uit Evitastad me eens. En inderdaad de stadsplattegrond die hij mij verkocht, had daar wel iets van weg.

De Evita Perón Stichting was geen lang leven beschoren. Toen in 1955 de militairen na een staatsgreep Argentinië weer gingen regeren, werd de stichting onmiddellijk geliquideerd. Er werd beslag gelegd op alle bezittingen, die waren immers met geld van de staat gekocht en dus eigendom van de staat? Een populaire tekst uit de musical "Evita" suggereert van wel, historisch onderzoek "bewijst" het tegendeel. In mijn ogen een twijfelachtig tegendeel. Veel bijdragen werden via wettelijke regelingen verkregen, maar dat maakt ze nog niet legaal, 't was eerder gelegaliseerde diefstal. Zoals de heffing op gokken op de paardenraces of een deel van de premie voor een levensverzekering die bezoekers en deelnemers aan sportevenementen opeens verplicht moesten gaan betalen. De allergrootste bijdrage ontving de stichting echter van de Argentijnse staat in de vorm van overheidssubsidies. De Peróns aan de macht en de peronistische partij met een meerderheid in het parlement zorgden daar op een heel legale manier voor.

Het Evitamuseum is niet zomaar een museum. Het maakt deel uit van het Nationale Instituut voor Historisch Onderzoek Eva Perón. Het instituut doet wetenschappelijk onderzoek naar het leven van Evita, publiceert daarover en beheert de museumcollectie. In de hal van het statige pand hangen de portretten van een jeugdig en opgewekt echtpaar Perón. Het museum heeft een strak georganiseerde looproute die begint in een kleine zaal op de begane grond met "de mythe." Over de hele breedte worden doorlopend oude films met beelden uit het leven van Evita vertoond, voor mij inmiddels overbekende beelden. Het volgende thema is María Eva Duarte, beelden uit haar kinderjaren, als actrice, haar kennismaking met Juan Perón. Eva die in oktober 1945 aan het hoofd gaat van demonstraties om de gevangen gezette Perón vrij te krijgen en al doende de aanzet geeft tot Perón's eerste verkiezing tot president. Eva als presidentsvrouw en op haar fameuze reis naar Europa. Mooie jurken, elegante hoedjes, maar ook haar eerste identiteitskaart en partijboekje, speelgoed dat in het tehuis werd gebruikt. Daarna een modelkeuken en kamers waarin de aspecten passie, werk, moed, eerbaarheid, grootsheid en solidariteit worden verbeeld. Aan het slot een van de leukere delen van het museum, een zaal met voorwerpen die wel deel uit maken van de collectie, maar die nog geen vaste plaats hebben. Lelijke schilderijen en marmeren koppen. Evita met oorbellen in de vorm van het partijsymbool, dat soort spullen.

Bij het verlaten van het museum komen wij een groep wachtende oudere partijgangers van buiten de stad tegen en raken in gesprek met hun leiders. "De mensen die hier staan te wachten, weten nog wat Perön en Evita tot stand hebben gebracht. Jonge mensen vinden die verworvenheden iets vanzelfsprekends en hebben geen boodschap meer aan Perón, Evita of het peronisme. Ze stemmen lukraak op welke partij dan ook of helemaal niet. Meneer, het peronisme is ten dode opgeschreven!" Arme Evita, alle opofferingen dus toch voor niets geweest ? Geen wonder dat ze zo kwaad is!


© Jacques de Rhoter

Printversie

  Meer over Evita en Perón
  Evita voor beginners
  Evita voor gevorderden
  Recoleta
  De wederopstanding van
  Eva Perón

  Día Peronista
  Ay Juancito
  Nood breekt wetten
  Evita als sprookjesfee
  Moord en doodslag op de
  Plaza de Mayo

  Een avondje uit in het
  Vaderland van het Geluk

  El avión negro
  Dagje Perón
  Dagje Perón - 2